Több évszázados kutatás után talán sikerült azonosítani Mária Magdolnát a Vatikánban található Sixtus-kápolnában Michelangelo híres „Utolsó ítélet” című remekművének 300 egymásba fonódó alakja között.
Sara Penco olasz műtárgyrestaurátor szilárdan meg van győződve arról, hogy felfedezte Mária Magdolnát, és ezzel véget vetett a rejtélynek. Michelangelo hatalmas ábrázolásán, a híres kápolnában található „Utolsó ítélet”-en 300 figura látható, de eddig Mária Magdolnát nem sikerült azonosítani közöttük.
Penco egy római sajtótájékoztatón elmondta, hogy kutatásai azt mutatják, hogy a hatalmas műalkotáson egy fakeresztet csókoló szőke nő az evangéliumok híres női alakja.
Penco kutatásának eredményeit a „Mária Magdolna Michelangelo ítéletében” című 240 oldalas könyvben publikálta, amely olasz és angol nyelven jelent meg. A könyv előszavában Yvonne Dohna Schlobitten, a római Gregorián Egyetem Történelem és Kulturális Örökség Tanszékének munkatársa megerősíti a műrestaurátor tézisét.
„Szilárd meggyőződésem, hogy az alak Mária Magdolna (…) Erről tanúskodik a kereszt közelsége, a sárga ruha és a szőke haj, de az egész kontextus is, amelybe Michelangelo helyezi ezt az alakot. Michelangelo tapasztalt festő volt, rendkívül művelt, olyan valaki, aki nagyon jól ismerte az egyház dinamikáját. Ismerte az evangéliumokat, és soha nem felejthette el Mária Magdolnát” – mondta újságíróknak Rómában Penco, aki a reneszánsz és barokk művészetre szakosodott.
Mária Magdolna, akit Lukács evangéliuma „bűnösnek” ír le, és akiről néha azt gondolták, hogy prostituált volt, az evangéliumok egyik legrejtélyesebb és leglenyűgözőbb alakja.
Az evangéliumok szerint a szent Jézus Krisztus egyik leghűségesebb követője volt, és egyike volt azoknak az asszonyoknak, akik a keresztre feszítéskor a kereszt lábánál álltak.
„Az utolsó ítélet”, amelynek elkészítése Michelangelo Buonarroti számára négy évig tartott, évente több mint ötmillió látogatót vonz a Sixtus-kápolnába. A kép 1537 és 1541 között készült.